mandag den 22. oktober 2012

Mind Maps i undervisningen


Mind maps er perfekte værktøjer til at skabe sig et overblik over den viden man allerede har og et overblik over den viden man stadig har behov for at afdække. Jeg benytter f.eks. Mind Maps i min fysik&kemi undervisning til at afdække elevernes viden om et konkret emne, både før og og efter et undervisningsforløb.

1 kommentar:

  1. Kære Ole og Dorthe. Mindmaps enten på papir eller via et web2-værktøj er en rigtig god måde til afdækning af elevernes begreber. Til tider synes jeg, at man også har brug for at skrive noget på forbindelseslinjerne (relationer mellem begreberne). Det kan nogle af de digitale værktøjer desværre ikke, eller også har jeg bare ikke opdaget den option endnu. Indledende Mindmaps kan bruges aktivt som led i lærerens forberedelse (undervisning med afsæt i elevernes begrebsveren. De afslutttende mindmaps, kan være indgangen til evaluering af elevens viden og kunnen, såvel som evaluering af effektiviteten af ens egen undervisning. Michale Wahl Andersen har udviklet tankekort, som er et systematiseret begrebskort, hvor man udfolder følgende underemner om et begreb: Hvad er det? Hvad er det ikke? Eksempler fra dagligdagen? Egenskaber ved begrebet? Det virker fint til matematik,især i forhold til geometriske objekter. Hilsen Mette Hjelmborg, matematik, læreruddannelsen på Fyn.

    SvarSlet